Energiebesparing wordt zo wel erg lastig...

Begin dit jaar kregen wij van Greenchoice de afrekening en voor het tweede jaar achter elkaar moeten we echt megaveel bijbetalen. Zoveel zelfs dat ik aan ze gevraagd heb (en ze gingen akkoord) of het bedrag naast onze verhoogde maandtermijn betaald mocht worden.

Nu ik sinds zomer vorig jaar ben afgestudeerd heb ik naast mijn fulltime werkend bestaan weer meer ruimte in mijn hoofd en mijn tijdportemonnee om de administratie en dit soort huiszaken te regelen. Dat heb ik dus ook gedaan. Als eerste een mail gestuurd aan Stedin om opheldering of er iets met de meter aan de hand was (natuurlijk leg ik eerst de schuld bij anderen, voordat ik bij mijzelf ga kijken ;-( ). Zij antwoordden dat ik op kosten van ongelijk de boel kon laten controleren voor een paar honderd euro. Daar hadden wij niet zoveel trek in.

Vervolgens hebben wij bij een stroomvreter in de kelder (vocht/stankprobleem -> kom ik zo op terug) een meetapparaat er tussen gezet (uitslag nog niet gelezen, maar wel gezien dat het apparaat 1600 kwh verslurpt.

Daarnaast nog meer gaan letten op CV lager, lampen uit, minder de oven gebruiken en alles wat je nog kunt bedenken. Maar het belangrijkste blijkt een degelijk onderzoek te zijn naar energiebesparende maatregelen die echt effectief kunnen zijn, zoals isolatie van het huis. Dus een bedrijf uitgenodigd die nu een opname hebben gemaakt voor een energielabel en adviezen over energiebesparende maatregelen, vooral voor de kelder die geisoleerd moet worden na te zijn afgegraven en afgevuld met korrels. We hebben de uitslag nog niet ontvangen, maar ik HOOP echt dat er een bruikbaar gebeuren wordt geleverd met leveranciers erbij die wij vertrouwen en opdracht kunnen geven. Ongetwijfeld kost het bakken met geld, maar ja.......een dergelijke energierekening kan echt niet langer!

Ik vroeg mij zelfs af of ik moet controleren bij nachtstroom dat niet ook de dagstroom gewoon doorloopt! Ik wordt obsessief geloof ik.........

Lavender

Reacties

Populaire posts van deze blog

Organized Like Jen - Filofax

2015 baksteen uit mijn nek en weer mijzelf zijn?